تهيه و تنظيم: الهه خاكباز الونديان

 كارشناس مسئول مرمت آثار و امين اموال اداره كل

حفظ ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي يکي از ضرورت هاي انکار ناپذيري است که بي توجهي به آن ممکن است به خدشه دار شدن هويت تمدن و تاريخي کشور ها منجر شود .

پيچيده شدن ساختارهاي زندگي کنوني در انبوه فن آوريهاي گوناگون، بشر امروز را به سوي برقراري پيوندي دوباره با تاريخ و فرهنگ گذشته اش رهنمون ساخته است تا شايد بدين وسيله بتواند هويت فراموش شده خويش را از نو بيابد.

در ميان اموال توقيفي و کشفيات ، اشياء بدست آمده از نخستين تمدن بشري در حدود 5 هزار سال پيش در خاورميانه بيش از ساير اشياء خود نمايي مي کند . تمدني که نخستين شهر ها ، نخستين اديان ، نخستين پادشاهان ، نظم اجتماعي با شکلي اساسا نوين و سپس نگارش که انسان را وارد عرصه تاريخ کرد ، تمامي از آن برخاسته است .

اشياء موجود بيانگر خلاقيت استثنايي هنرمندان دره هليل رود و برگرفته از افسانه هاي کهن آن هزاره است . افسانه آتانا( انتقام گيري ماري از عقابي که بچه اش را ربوده ) ، حماسه گيلگمش، مرد عقرب نما که نگهبان سرزمين مردگان است و ... که تمامي در سال 2000 م چون گنجي در دره اي در جنوب ايران يافت شد.

در اين بين هستند سودجوياني آگاه و ناآگاه که به جعل ، قاچاق و يا خارج کردن اشياء فرهنگي -تاريخي که به واقع نشانگر تحول حيات و هويت فرهنگي تاريخي انسان در مقياس ملي ، منطقه اي و يا بين المللي است ، سعي در مخدوش ساختن اين حلقه هاي تو در تو و مرتبط به يکديگر نموده اند.  بنابر تخمين کارشناسان بین المللی، قاچاق اموال فرهنگی همراه با تجارت غیرقانونی مواد مخدر و اسلحه، قاچاق کالا و قاچاق انسان از عمده ترين موارد درآمدهای غیر قانونی شبکه های جرایم سازمان یافته فراملی محسوب مي گردد.

استان يزد به واسطه موقعيت جغرافيايي و همچنين دارا بودن نيروي امنيتي و انتظامي سرآمد در منطقه از جمله مناطقي است که تعداد اشياء توقيفي و يا کشف شده در آن رقم قابل توجهي را نشان مي دهد . اين نمايشگاه به واقع تعامل و همکاري هاي موثر بين دو نيروي صيانت جو يعني سازمان ميراث فرهنگي و نيروي انتظامي است که گامهاي موفقيت آميزي را به منظور مقابله با اين تهديد برداشته و هرروزه با تاکيد در زمينه هاي اجراي قانون ، ظرفيت سازي و همياري هاي آنان ، عرصه بر عملکرد قاچاقچيان و سود جويان اشياء فرهنگي تنگ تر شده است .

در اين راه تشديد مجازات و شناسنامه دار کردن اموال دو شيوه مفيد براي مقابله با قاچاق اموال فرهنگي – تاريخي و نجات هرچه بيشتر ميراث ماندگار اين مرز و بوم مي باشد. اين نمايشگاه كه شامل 85 اثر تاريخي از 5000 تا 3000 پيش از ميلاد است طي 2 سال اخير توسط نيروي انتظامي كشف و با كارشناسي كارشناسان اموال فرهنگي، حقوقي و يگان حفاظت سعي در بررسي و حفظ آثار نمودند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا